I en värld som omvandlas av den digitala accelerationen tar konsten ställning för att återupptäcka sin identitet genom möjligheterna till ett intensivt förhållande till ny teknik. Att kunna leka med den digitala och fysiska dualiteten är den nya horisonten för alla konstnärer: mer än någonsin utmanar konstprocessen den verkliga upplevelsen och skapar fascinerande och oväntade världar genom integrering av VR, AR och AI.

Tekniska framsteg har alltid påverkat konstbegreppet, skapat nya utmaningar och utvidgat gränserna för hur man skapar och upplever konstverk. Den digitala revolutionen förändrar inte bara vårt sätt att leva, utan även den samtida konstnärliga och kulturella produktionen. Skillnaden mellan verkligt och virtuellt suddas ut alltmer – i en sådan utsträckning att man har myntat termen phygital – och konstverket överger gradvis sin materiella essens för att bli mjukvara: detta fenomen erbjuder allmänheten nya världar, uppfattningar och upplevelser, okända och futuristiska scenarier som aldrig tidigare har setts.

Masterprogrammet i DIGITAL MEDIA ARTS har därför utformats för att undersöka de möjligheter som erbjuds genom tillämpning av ny teknik inom konsten. Kursen syftar till att utbilda yrkesverksamma som kan forma sin konstnärliga identitet genom ett innovativt och tvärvetenskapligt tillvägagångssätt. Begrepp som interaktivitet, virtualitet och digital fördjupning – som avlägsnar alla fysiska eller geografiska gränser – utgör kärnområdena i studien.

Inriktning

  • Visuell forskning
  • Projektmetoder
  • 3D-design, 3D-animering och 3D-utskrift
  • VR, AR och AI
  • Ljuddesign
Karriärmöjligheter: Digital konstnär, VR-designer / 2D/3D-animatör, formgivare av innehåll för nya medier, företagare inom digitala medier, koncept- och produktionskonstnär, designer för interaktiv reklam, multimedieproducent